Sinds 2021 werkt Emma bij jem-id. In tegenstelling tot vele andere collega’s, komt ze niet uit het Westland. Elke dag pakt ze de fiets om vanuit Delft naar ons kantoor te komen. In deze blog lees je alles over het werk van Emma.
Emma is onderdeel van het AGF-team. Samen met collega’s Brian, Emiel en Peter doet ze de support van het softwareproduct GreenCommerce. Samen helpen ze klanten via de telefoon en e-mail. Je bent nooit de hele dag met hetzelfde bezig, het werk wordt namelijk opgedeeld in dagdelen. Aan het einde van de dag komt het team bij elkaar om de dag door te bespreken en openstaande vragen te verdelen. Zo kan het hele team tegelijkertijd de laptop sluiten en naar huis. Emma: “Het team is heel hecht, we kunnen alles tegen elkaar zeggen en er is echt een teamspirit. We helpen elkaar om verder te komen. Dat is een hele fijne sfeer om in te werken.”
Emma over het hechte team waarin zij werkt
In 2021, midden in coronatijd, is Emma bij jem-id begonnen. “Gelukkig was er voor nieuwe collega’s ruimte om op kantoor te werken, want in het begin moet je veel leren.” vertelt Emma. Bij jem-id word je intern opgeleid tot productspecialist, onder andere met cursussen en trainingen. Je krijgt een eigen testomgeving en oefenvragen waarmee je alle processen leert kennen. Je krijgt een jaar de tijd om je wegwijs te maken met de producten. Emma vertelt: “In het eerste jaar hoef je geen klantvragen zelfstandig op te pakken. Je bent vooral bezig met leren. Je krijgt een buddy toegewezen die je helpt en bij wie je terecht kunt met al je vragen over het product en het reilen en zeilen binnen jem-id. Dat is heel fijn.” Ook ga je mee naar klanten om te zien hoe zij met onze producten werken. Zo leer je niet alleen de producten, maar ook de collega’s kennen.
Na een tijdje oefenen ga je de telefoon opnemen en heb je direct contact met de klant. Je probeert de vragen van de klant te begrijpen en uit te zoeken welke stappen de klant heeft genomen tot het punt van de vraag. "Op deze manier bouw je steeds meer kennis en zelfvertrouwen op en kom je te weten hoe een klant met het pakket werkt”, vertelt Emma.
Een buddy helpt jou je weg te vinden binnen jem-id
Emma heeft de opleiding Industrieel Product Ontwerpen gedaan. Niet per se de opleiding waar je aan denkt bij een productspecialist, maar dat maakt niet uit. “Je moet vooral willen leren en nieuwsgierig zijn. Als je het leuk vindt om te puzzelen, dan is dit werk iets voor jou”, zegt Emma. “Wat ik echt leuk vind, is de diversiteit in het werk. Je weet van tevoren vaak niet wie je die dag gaat spreken. Omdat we ook klanten buiten Nederland hebben, krijg je wel eens Engelstalige klanten aan de telefoon. Dat maakt het werk lekker divers.”
Elke dag drie kwartier fietsen naar het werk is niet niets, maar Emma heeft het er graag voor over. “De collegiale sfeer binnen jem-id is heel fijn. Aan het einde van de middag krijg ik vaak een berichtje van collega’s of ik nog even mee kom tafelvoetballen. Ook van buiten mijn afdeling. Die onderlinge sfeer maakt werken bij jem-id gewoon heel erg fijn. En dat fietsen doe ik met een elektrische fiets vanuit het fietsplan. Dat maakt het ook net wat gemakkelijker!”
Bij jem-id krijg je de kans om je te ontwikkelen in onderwerpen die jij interessant vindt. Zo is Emma nu een applicatie aan het leren om rapporten mee te kunnen bouwen. “Het leek me leuk en nuttig om dit te leren en er was ruimte voor. Sowieso ben je als productspecialist bij jem-id nooit uitgeleerd. Je kunt er nooit vanuit gaan dat je alles van de producten weet. Er zijn continu ontwikkelingen, zowel in onze producten als in de markt. Dat maakt het werk ook zo uitdagend!”
Bij jem-id krijg je de ruimte om jezelf te blijven ontwikkelen
08.45 uur: stand-up met team klant om van elkaar te horen waar we mee bezig zijn en wat we gaan doen
09.00 - 11.30 uur: beldienst, de telefoon opnemen, eventuele storingen in de gaten houden en de mailbox bijhouden
11.30 uur: bespreking met de rest van team support, business consultants en product owner over ingewikkelde en diepgaande vragen.
12.30 uur: lunch en tafelvoetbal
13.00 uur: voorbereiden en bespreking met Fernon over EDI, nieuw binnengekomen aanvragen en statussen van lopende aanvragen
14.00 uur: uitzoekpunten die je open hebt staan vanuit de beldienst, of terugkoppelen van antwoorden uit bespreking
16.00 uur: recap en e-mails verdelen zodat iedereen op tijd naar huis kan
17.00 uur: op de fiets naar huis
Enthousiast over het verhaal van Emma? Ze zoekt een nieuwe collega in haar team als customer support, een vergelijkbare rol.