Naam: Danny Nieuwmans
Leeftijd: 29 jaar
Opleiding: Software Engineering
Passies: muziek luisteren en maken, koken, games spelen en boulderen
Danny, kun je iets over jouw werk bij jem-id vertellen?
Ik werk alweer 4 jaar als front-end ontwikkelaar aan de sierteeltkant voor Floriday en HortiHeat. Via een afstudeerstage ben ik bij jem-id binnengekomen. Soms doe ik ook wat back-end ontwikkeling, maar mijn specialisme ligt bij de front-end. naast mijn werk als ontwikkelaar begeleid ik studenten tijdens hun stage, maar ook collega’s die intern naar front-end ontwikkelaar willen groeien.
Jaarlijks begeleid je studenten tijdens hun stageperiode. Hoe ben je hierin gerold?
Ik heb bij jem-id aangegeven dat ik het leuk zou vinden om mensen in een leertraject te begeleiden. Toen ik zelf nog studeerde, vond ik het al interessant om mensen te helpen en dingen uit te leggen. Bij voorgaande bedrijven was ik ook stagebegeleider, maar dan voor mbo’ers. Zo ben ik ook in het geven van gastcolleges gerold. Op dit moment ligt mijn focus wel meer op het begeleiden van stagiaires en collega’s, waardoor ik geen gastcolleges geef. Maar dat is wel iets wat ik weer op wil pakken.
Wat maakt het begeleiden van studenten zo leuk?
Het helpen van studenten geeft mij energie. Ik ben heel goed in front-end ontwikkeling, maar als er op de back-end problemen zijn, dan kan ik ook helpen. Al is dat wel meer op globaal niveau, zoals in het bijsturen tijdens een project. Als we de diepte in moeten, schakel ik een collega in die wel gespecialiseerd is in back-end ontwikkeling. Zelf sta ik dan wat meer op de achtergrond wat betreft de technische uitleg.
Daarbij vind ik het mooi om studenten tijdens het proces te zien groeien. Niet alleen op technisch gebied, maar ook in competenties, zoals het presenteren. Waar ze aan het begin wat onzeker kunnen zijn, zie je vaak aan het eind van de periode veel meer zelfvertrouwen.
Wat is kenmerkend voor jouw stagebegeleiding?
Ik laat de stagiaires los, maar ben er wel als ze me nodig hebben. Vanaf de zijlijn kijk ik toe. Als ik merk dat ze lang bezig zijn met een bepaald onderdeel, grijp ik in. Ik merk dat ze dat vaak fijn vinden. Zelf geven ze niet altijd aan dat ze vastlopen omdat ze denken dat ik druk ben en ze mij niet willen storen. Maar daar ben ik juist voor. Daarbij vindt de ene stagiair het prettig om losgelaten te worden, terwijl de ander meer bij de hand genomen wil worden. Stagiaires moeten zelf bij mij aangeven wat ze fijn vinden. Iedereen is daarin anders.
Volg je cursussen of trainingen om jezelf als begeleider te ontwikkelen?
Ik volg cursussen en lees boeken. Ik kijk zelf waar ik in kan groeien, maar vraag ook aan studenten om mij feedback te geven. Ik wil weten wat er goed gaat, maar ook wat ik beter kan doen. Het doorlopen van dit proces en kijken hoe ik als begeleider kan groeien, dat maakt het interessant. Daarbij vind ik het belangrijk dat ik niet alleen mijn kennis doorgeef, maar dat zij mij andersom ook dingen leren. Misschien heeft een student nieuwe technieken geleerd waar ik nog wat van kan leren.
Wat vind je belangrijk om mee te geven aan studenten?
Alles wat ik weet. Ik ben heel transparant in het delen van kennis. Front-end, back-end of kooktips, maakt mij niet uit. Ik vind het belangrijk om handvaten te geven, bijvoorbeeld met een inwerkplan. Voordat een stagiair binnenkomt, geven we een assessment om te kijken waar de student staat, maar ook om de student zelf een idee te geven van wat hij of zij bij ons kan verwachten.
Kun je een voorbeeld geven van een assessment?
Voor de front-end zou een assessment kunnen zijn om in een dashboard een productoverzicht te tonen, op artikelen te kunnen filteren en productdetails te weergeven. De manier waarop een student dit vormgeeft en daar een bepaalde gedachte achter heeft, geeft mij een goed beeld van waar de student staat.
Hebben wij altijd een stageopdracht klaarliggen of bedenk je deze samen met de student?
We bedenken stageopdrachten in samenwerking met de product owners. Zij staan aan het hoofd van onze softwareproducten en hebben een duidelijk beeld van wat we daarin kunnen vragen. Met de opdracht is het belangrijk om te kijken naar wat de student wilt, wat wij verwachten en wat de eisen vanuit school zijn. Daar spelen we met de opdracht op in.
Heb je tips voor oriënterende studenten die op zoek zijn naar een stage?
Stel je open op en wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen. Wees leergierig en stel vragen. Het maakt niet uit als je ergens nog niet goed in bent. Een stage is juist bedoeld om voor jezelf te ontdekken wat je wilt. Het is niet erg om er tijdens een stage achter te komen dat een bepaalde richting in het ontwikkelen toch niets voor jou is. Gelukkig is mijn eigen ervaring dat studenten er vaak achterkomen welke competenties ze juist leuk vinden.
Danny was ook de stagebegeleider van studenten Joeri en Remco. Ben je benieuwd naar hun stage-ervaring bij jem-id? Je leest het hier!